printlogo


کد خبر: 208353تاریخ: 1399/2/18 00:00
دردسر احتمالی جدید برای فرهاد مجیدی
مظلومی و مرفاوی در کمیته فنی استقلال؟

گزارش ویژه

یکی از معضلات باشگاه‌ها در فوتبال ایران نداشتن کمیته فنی است که نقدهای بسیاری را هم متوجه سران و تصمیم‌گیران باشگاه‌ها کرده است. باشگاه استقلال نیز هیچگاه در این دایره مصون از انتقادها نبوده و هر بار که برای چینش چنین کمیته‌ای اقدام شده حواشی بسیاری پیرامون آن را فرا گرفته که در نهایت این وضعیت منجر به پایان عمر کمیته فنی شده است.
بدون‌شک اگر به کمیته فنی مسیر صحیحی ارائه شود می‌تواند اثربخشی بسیاری در یک باشگاه ایفا کند و در مواقع لزوم کاستی‌های فنی را گوشزد و حتی در بخش جذب بازیکنان نیز اعمال نظر و نفوذ کرده و اجازه ندهد بازیکنان بی‌کیفیت روانه تیم شوند. به یاد می‌آوریم که در زمان برخی مربیان چه بازیکنان بی‌کیفیتی سر از استقلال درآورند؛ نمونه‌اش دوران مربیگری شفر که بازیکنانی همچون گرو و نویمایر بدون اینکه از فیلترهای باشگاه عبور کنند قرارداد منعقد کردند و کار به نقطه‌ای رسید که در نیم‌فصل باشگاه آنها را کنار گذاشت و غرامت بسیاری هم پرداخت. شاید اگر آن زمان کمیته ارزشیابی در استقلال وجود داشت هرگز چنین بازیکنان بی‌کیفیتی به استقلال ملحق نمی‌شدند اما نادیده گرفتن کمیته فنی همیشه برای استقلال چنین بازخوردهایی را نیز به‌همراه داشته است.
روزگاری در استقلال منصور پورحیدری تا حدی همین وظایف را انجام می‌داد و در برخی جذب و دفع‌ها اعمال نفوذ می‌کرد اما همان زمان که پورحیدری به‌اصطلاح نقش مرد در سایه را ایفا می‌کرد باز هم بسیاری بر این باور بودند که برخورداری باشگاه استقلال از یک کمیته فنی منسجم، ایده‌آل و با تعداد نفرات نسبتاً قابل توجه می‌تواند به آینده این باشگاه کمک بسیاری کند و دورنمای ایده‌آلی را به تصویر درآورد.
اهمیت کمیته فنی اما همواره در باشگاه استقلال نادیده گرفته شده هرچند بروز برخی مشکلات نیز سبب شده مدیران باشگاه‌ها برای تشکیل چنین کمیته‌ای تمایل آنچنانی از خود نشان ندهند چراکه معمولاً مربیان در مواجهه با کمیته فنی موضع تند و خصمانه‌ای می‌گیرند و راضی به کار کردن زیر نظر چنین کمیته‌ای نیستند و گاهاً نیز اگر کمیته‌ای تشکیل شده مواضع اعضای کمیته در تضاد با افکار سرمربی بوده و به قول معروف دو طرف هرگز با یکدیگر هماهنگ و همسو نشده‌اند. قبل از اینکه استراماچونی به استقلال بیاید -در زمان مربیگری وینفرد شفرآلمانی- چنین کمیته‌ای با حضور افرادی همچون مظلومی، فریبا، روانخوا و برخی دیگر از پیشکسوتان استقلال شکل گرفت، اما شفر به‌جز یک‌بار حضور در نشست مشترک با اعضای این کمیته دیگر در جلسات حاضر نشد و حتی در جذب بازیکنان جدید نیز هرگز نظر این فراد را لحاظ نکرد. بعدها همین کمیته فنی به انتقاد از رفتار شفر پرداخت تا مشخص شود مدیران باشگاه نتوانسته‌اند هماهنگی مناسبی میان کمیته فنی و کادر ایجاد کنند و تا چه حد سرمربی سابق استقلال خودرأی و خودمحور بوده است. بعد از شفر مربیگری استقلال به استراماچونی رسید که در آن ایام نه مدیران استقلال صحبتی از کمیته فنی می‌کردند و نه انگار نیازش حس می‌شد. در روزهای اخیر اما زمزمه تشکیل کمیته فنی در باشگاه استقلال به‌وفور شنیده می‌شود و روشن نیست واکنش فرهاد مجیدی به تشکیل این کمیته چه خواهد بود و آیا حاضر به همکاری با اعضای آن خواهد شد یا خیر؟ از تشکیل کمیته‌ای 10 تا 12 نفره رونمایی شده است که در رأس همه آنها نام پرویز مظلومی هم دیده می‌شود. نکته شگفت‌آور این است که نام صمد مرفاوی نیز در همین کمیته پیشنهادی وجود دارد. این دو پیشکسوت باشگاه در گذشته روابط مطلوبی با مجیدی نداشتند و به یاد داریم که هر یک در برهه‌ای با سرمربی کنونی استقلال به مشکل برخوردند و حتی کار به قهر نیز کشیده شد. همین اخیراً وقتی نام مظلومی به‌عنوان سرپرست تیم استقلال مطرح شد مجیدی با این موضوع مخالفت کرد تا اسماعیل خلیل‌زاده که برای پرویز حکم سرپرستی نیز صادر کرده بود در نهایت مجاب به عقب‌نشینی شود و نتواند گزینه مورد نظرش را روی نیمکت بنشاند. حالا قرار است همین مظلومی که کدورت‌هایش با مجیدی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و صمد مرفاوی که از دیرباز روابط سردی با مجیدی داشته در کمیته‌ای عضو شوند که مجیدی در حقیقت به‌نوعی در نقطه مقابل آنها قرار خواهد داشت؛ تصمیمی که اگر تحقق یابد احتمالاً استقلال را آبستن حوادثی خواهد کرد مگر آنکه تعامل و همفکری میان اعضای کمیته فنی و سرمربی و همکارانش در حقیقت یک اصل باشد و مدیرعامل استقلال به‌عنوان حلقه واصل میان کمیته فنی و کادر فنی بتواند این دور را به عالی‌ترین شکل ممکن به یکدیگر وصل کند تا تنش‌ها به حداقل برسد.

 


Page Generated in 0.0052 sec